Ik ben Hajo Magré. Via een carrière bij diverse omroeporganisaties ben ik een echte webexpert geworden. Werken voor internet heeft namelijk een aantal zaken gemeen met werken voor radio of televisie: het gaat om het samenbrengen van vorm en inhoud; het gebruiken van de juiste techniek om een verhaal zo effectief mogelijk te brengen.
Brede kijk
In mijn tijd bij de omroep heb ik een brede kijk op de zaken ontwikkeld. Zodoende was ik niet alleen redacteur, maar ook redelijk thuis in de techniek die komt kijken bij het maken van radio- en televisieprogramma’s. Op dezelfde manier benader ik het maken of verbeteren van internetsites: voor mij staat altijd de boodschap voorop, maar dat neemt niet weg dat ik ook graag weet hoe de techniek daarachter in elkaar steekt.
Techniek
Gevolg is dat ik goed overweg kan met HTML en CSS (twee van de ‘programmeertalen’ voor het web), dat ik weet wat je met een database kan, wat voor eisen je moet stellen aan webhosting en wat een contentmanagement systeem voor je kan betekenen (en wat je er vooral niet van moet verwachten). Deze eigenschappen zorgen ervoor dat ik ‘op niveau’ kan praten met programmeurs en technici. Daarnaast ben ik nog altijd thuis in de radio-techniek, dus het opnemen, monteren en audionabwerken van podcasts is geen enkel probleem.
Resultaat
Maar een webdeveloper ben ik niet. Voor mij draait het om de inhoud en het resultaat. Mijn achtergrond als Neerlandicus zorgt ervoor dat ik goed overweg kan met tekst. Als radiomaker heb ik geleerd kort en bondig te schrijven, en dat is precies wat er nodig is voor internet. Als televisiemaker heb ik in beeld leren denken, waardoor ik snel signaleer dat een verhaal soms beter níet in tekst verteld kan worden, maar met video’s, foto’s of graphics. Uiteindelijk draait het voor mij om het resultaat: een goede website ziet er niet alleen goed uit en heeft niet alleen heldere, foutloze teksten. Een goede website levert een omzet op, een doorlopende stroom leads, of een beter geinformeerde doelgroep. Dáar gaat het om.